Veďte firmu jako Steve Jobs!

Sekce: Podnikání Datum: 16.05.2015 Autor: Milan Charvát
Steve Jobs byl jedním z největších velikánů technologického byznysu. Pokud byste měli možnost se s ním potkat, kterých pět rad by Vám dal do podnikání?

Historky o tom, jak Jobs vyhodil zaměstance během jízdy výtahem, nebo jak se svou rodinou několik týdnů vybíral pračku, protože analyzoval všechny její klady i zápory, jsou všem velmi dobře známé.

Když jednou Jobse doma navštívil bývalý CEO Applu John Sculley, byl šokován tím, že v domě viděl pouze postel, židli, lampu a obraz Einsteina, kterého Jobs velmi obdivoval. "Promiňte že nemám moc nábytku, ještě jsem se k tomu zkrátka nedostal," omlouval se Jobs svému hostovi. Jobs byl jednoduše perfekcionista, který chtěl mít vše dokonalé, žádné kompromisy. A to se promítlo i do jeho stylu podnikání.

Zkuste si nyní představit, že máte tu možnost se s Jobsem osobně potkat. Jaké by Vám dal rady do podnikání a vedení lidí?

1. Pusťte se do toho naplno!

Když se Jobs v roce 1997 vrátil do Applu, byl před ním nelehký úkol. Apple byl sice velkou technologickou společností, ale byl na pokraji krachu. Na takovém pokraji, že stačilo počkat v neměnném stavu šest měsíců a světlo světa by nikdy nespatřil iPod, iPhone ani iPad.

Jobs se toho však nezalekl, Apple bylo jeho dítě a byl rozhodnutý mu věnovat veškerou svou energii. Pustil se okamžitě do práce a jeho nejlepším přítelem se stalo slovo "NE". Ukončil několik nezajímavých projektů, propustil spoustu zaměstnanců. Bylo to kruté, ale spravedlivé. A hlavně dobré pro firmu. Zůstalo pouze pár životaschpných projektů a ti nejkvalitnější zaměstnanci.

Jobs v tomto období věnoval Applu veškerý svůj čas, vstával ráno v 6, běžel do práce a tam pak tvrdě pracoval do 10 večer. Po desáté přišel domů, lehnul si do postele, aby v 6 opět vstal a utíkal do práce. A tam si dal další kolo propouštění. V té době vznikl pojem "dostat Steva".

2. Buďte despota

V dnešní době je to samý brainstorming, samé společně rozhodující týmy. Pravda, i v Applu byl jeden rozhodující tým, měl však pouze jednoho člena. Jobs v Applu rozhodoval naprosto o všem. Nechával si dělat spousty prototypů, jen aby si vybral ten, který se mu zamlouvá nejvíc. Každou novou technologii zkoumal naprosto do detailu, milimetr po milimetru, pixel po pixelu. Jobs byl tím, kdo přicházel s novými nápady a chtěl po svých zaměstnancích, aby na nich pracovali i 90 hodin týdně.

A stejně jako v rámci firmy, tak i vůči zákazníkům byl Jobs despotický, bez větší ochoty naslouchat. Když si například zákazníci u iPodu stěžovali že nejde vyměnit baterie, zůstalo to bez odezvy. Když si vývojáři při uvedení iPhonu stěžovali, že není otevřen pro externí aplikace, Jobs to naprosto odmítal. Nenechá si přeci pokazit své umělecké dílo! "Nenaslouchejte zákazníkům, nevědí co chtějí"

3. Buďte perfekcionista

Jak už byl zmíněno výše, Jobs chtěl od svých týmů vždy několik prototypů a ty pak zkoumal do posledního detailu. Nikdy by se nespokojil s něčím, co by mu vyhovovalo jen z 99 procent.

Redaktor New York Times byl jednou udiven, když seděl v sále při zkoušce Jobsova výstupu na pódiu při uvedení nových Maců. Jobs stále nebyl spokojen s nasvícením vystavených počítačů. "Znovu". "Špatně, znovu". "Takhle ne, znovu". Redaktor nechápal, jak může Jobs strávit tolik času na takovém detailu. Asi při desátém pokusu Jobs zvolal: "Výborně, teď je to parfektní, takto to nechme!". Onen redaktor později napsal: "Na začátku jsem to nechápal, přišlo mi to až šílené. Ale víte co? Nakonec to skutečně vypadalo skvěle, pochopil jsem proč to Jobs dělal."

Jobs měl pod kontrolou vše od konektorů na zařízení až po balení. I samotný obal působí u produktů Applu jako umělecké dílo. "Vybalování produktu musí být pro zákazníka zážitek, který ho připraví na samotné používání výrobku," říkával Jobs.

4. Vybírejte si jen ty nejlepší

Ani v otázce lidí se Jobs nespokojil s kompromisy. Když se v roce 97 vrátil do Applu, musel spoustu projektů ukončit a mnoho lidí propustit. Dělal to však systematicky a ty nejschopnější zaměstnance si ve firmě nechal. Ti nejlepší pak tvořili Jobsův A-tým, tedy jemu nejbližší odborníky, kterým naprosto důvěřoval a dával jim prostor v tvorbě.

Naopak když chtěl Jobs někoho kvalitního do své firmy získat, dokázal se snažit a být okouzlující. Vše ukazuje historka s Johnem Sculleym, který původně pracoval jako CEO v Pepsi. Jobs hledal kvalitního šéfa pro Apple a Sculley se mu zamlouval. Začal mu tedy nadbíhat. Sculley odolával, dokud mu Jobs neřekl onu pověstnou větu: "Chceš po zbytek života řídit firmu vyrábějící slazenou limonádu, nebo chceš změnit svět?" Trochu drzé ale zároveň dostatečně vyzývavé, aby byla "oběť" polapena.

5. Dejte zaměstnancům kousek firmy

Zaměstnanci Apple pravidelně získávají opce na zlevněné akcie jejich zaměstnavatele. Žádné bonusy jako auto, dlouhá dovolená či firemní večírky na Havaji, jak tomu bylo dříve. Každý je akcionářem a každému tak záleží na úspěchu Apple. Výsledek? Maximální nasazení od každého zaměstnance.

Povídá se, že většina členů managementu, kteří po letech Apple opustí, si prodejem svého podílu přijdou i na několik milionů dolarů. To je odměna za to, že každý zaměstnanec ručí za své výnosy. A vydělávat chce přeci každý. 

Steve Jobs nemusí být přímo Vaším vzorem. Může se Vám zdát krutý a přísný. Můžete si říkat, že pro někoho takového byste nikdy nechtěli pracovat. Ale jedno se mu upřít nedá - byl to génius, který věděl co chce a dokázal si za tím jít. Svou energií a zaujetím dokázal inspirovat tisíce svých zaměstnanců, kteří i přes všudypřítomný strach z vyhazovu pracovali pro jeho firmu se stejným nadšením a odhodláním, aby společně změnili svět.

Chcete dodat své firmě nový impuls? Inspirujte se Stevem, jak mu všichni v Apple říkali, přes to všechno ho totiž brali jako svého otce.

Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Jak vytvořit skvělou prezentaci? Dělejte to jako Steve Jobs

Sekce: Rady a tipy Datum: 30.12.2016 21:00
Ať už prezentujte v plné univerzitní aule, nebo před investory, v obou dvou případech je nutné posluchače zaujmout. Představit myšlenky nebo produkt tak, aby vše bylo srozumitelné a zároveň zábavné,…

Recenze: Jak myslí Steve Jobs

Sekce: Vzdělávání Datum: 16.08.2015 21:00
Blázen, despota, elitář, ale také génius, vizionář či fenomén. Steve Jobs za svou obdivuhodnou kariéru získal mnoho přízvisek a jen těžko se někdy vytvoří jednotný názor. Nesporným faktem však…

Steve Jobs: Vytvořil jsem největší jablko na světě

Sekce: Osobnosti Datum: 16.03.2015 08:00
Představíme si jednoho z nejznámějších mužů západu, jenž se postaral o vznik největšího jablka na světě. Steve Jobs vytvořil jednu z nejznámějších značek a také komunit, které nemají obdoby. Ačkoliv…
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Chcete se učit rychleji? Vyzkoušejte těchto pět jednoduchých tipů

Sekce: Rady a tipy Datum: 26.02.2017 19:30
Vstřebat a uchovat nové informace není vždy jednoduché. Dobrou zprávou je, že se v tom můžete relativně snadno zlepšit. K rychlejšímu učení mohou pomoci následujicí tipy.

Ředitel Googlu Sundar Pichai: Získávejte znalosti praxí, nikoli pouhým učením

Sekce: Rady a tipy Datum: 25.02.2017 19:00
Z dítěte vyrůstajícího v centrální Indii až k pozici CEO v druhé nejhodnotnější firmě světa. Co má k podnikání říct Sundar Pichai?

Hledáte práci? Toto je 5 nejlepších zaměstnavatelů pro rok 2017

Sekce: Byznys Datum: 24.02.2017 20:00
Jako každý rok, tak i letos vyšel z dílny Glassdoor report o nejlepších zaměstnavatelích. K žebříčku se využívá ta nejvíce vypovídající metrika – reálná spokojenost samotných zaměstnanců. Kam tedy…