Sekce: Podnikání

Pražské tramvaje na Ukrajině terčem kritiky

Datum: 02. 10. 2013 09.10 / Autor: František Prokop
Jméno pražského dopravního podniku je opět spojované s údajně předraženými tramvajemi. Ovšem nyní se nejedná o údajně nevypověditelnou smlouvu se Škodou Transportation, ale o prodej přebytečných tramvají z Prahy do ukrajinského Charkova. Právě v Charkově se však od místních obyvatel a především opozice původně pražské tramvaje dočkaly kritiky

Díky dodávkám nových vozů nemá pražský dopravní podnik ve vozovnách dostatek místa, a proto se rozhodl k odprodeji některých tramvají typu T3. Ty vyráběla smíchovská vagónka Tatra již od 60. let minulého století. Pražské tramvaje tak nyní míří do ruských a ukrajinských měst, která o ně mají velký zájem. Původně je chtěl pražský dopravní podnik prodat do šrotu, ovšem od ukrajinských a ruských měst za ně dostane daleko větší částku.



Vidět je můžete například v ukrajinské Oděse, Kyjevě a také v Charkově. Právě v tomto ukrajinském městě se proti dodávkám starých tramvají zvedla vlna nevole. Odpůrci poukazují nejen na to, že je vozový park tramvají obnovován přestárlými vozy, ale také na cenu, za kterou jsou do Charkova čtyřicet let staré tramvaje dodávané. Cena, za kterou charkovský dopravní podnik prostřednictvým zprostředkovatelské společnosti původně pražské tramvaje kupuje, se pohybuje na částce od 130 tisic do 150 tisíc hřiven. Pražský dopravní podnik je však odprodává i za šestkrát méně, tedy za 18 tisíc hřiven. 



V loňském roce na Ukrajinu zamířilo z Prahy na 54 vozů typu T3 původně určených k likvidaci. Pražský dopravní podnik tak jejich prodejem získá o dvě třetiny více peněz, než kolik by získal jejich prodejem do šrotu. Na Ukrajinu a do Ruska tak již putovala více jak stovka původně pražských tramvají. V roce 2008 je dopravní podnik prodal i do totalitní Severní Koreje. Pro město Pchjongjang bylo dodáno dvacet opravených vozů T3. Cena za jeden kus se pohybovala kolem částky 650 tisíc korun. Takto je v plánu odprodat několik stovek starých tramvají, které již přesáhly povolený kilometrový limit. Na Ukrajině je však čeká ještě minimálně patnáct let existence.
Další články

Zázračný Oracle aneb nevšímejte si kritiky a nešetřete na svých zaměstnancích

Jak dělá byznys Larry Ellison
Článek

Ekotechnik postaví na Ukrajině elektrárny za 10 miliard korun

Článek

Škoda Rapid se dnes začal vyrábět na Ukrajině

Článek

Chcete každé ráno pořádnou dávku inspirace?

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se již k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.