Sekce: Lifestyle

Fenomén Zuckerberg: Proč jsou introverti tak často skvělými byznysmeny?

Datum: 29. 07. 2017 14.00 / Autor: Kateřina Kožíšková
I přesto, že to tak na první pohled možná nevypadá, někteří z nejlepších podnikatelů nemají nic společného s extrovertními a společnost milujícími lidmi. Pojďme se proto podívat, co za tím vším stojí a proč je někdy lepší bojovat „tichou silou“ někoho, kdo raději naslouchá.

Dnešní systém společnosti nám vtlouká do hlavy, že takzvané ideální JÁ by mělo být společenské, komunikativní, průbojné a mělo by se cítit dobře v centru dění. Sami sebe totiž vnímáme jako národ extrovertů a kdo se vymyká, musí z kola ven (případně ho ostatní alespoň „ocení“ nálepkou podivína)

„Čím víc člověk mluví, tím větší pozornosti se mu dostává od ostatních členů skupiny a to znamená, že jeho moc s průběhem jednání roste. Současně mu pomáhá, když hovoří rychle. Rychle hovořící lidi hodnotíme jako schopnější a zajímavější než lidi mluvící pomalu.“ – Susan Cain

Není proto divu, že se spousty rad v magazínech i knihách hemží všemožnými variantami na „buďte dravější a hlavně s pořádnou dávkou excentričnosti!“

Když je někdo velice dobrý v prosazování svého, tak to stále neznamená, že jeho myšlenky a směr, kterým se ubírá, jsou správné.

Co dělají introvertní vůdci jinak?

- Mají schopnost plně se soustředit po dlouhou dobu na jednu věc. Je možné, že budou pracovat o něco pomaleji, avšak tím, že nad vším více přemýšlí, se vyhnou ukvapenému jednání, které může ve výsledku stát miliony. 

- Nebaví je „vzrušení z lovu“, a tak bývají velice často odolní vůči lákavým odměnám v podobě slávy a bohatství. Před očima mají totiž celkový profit společnosti, a tak je jejich hlavním hnacím motorem vnitřní přesvědčení o tom, že to, co dělají, má smysl. 

- Jsou to skvělí posluchači, kteří vás nechají dokončit myšlenku a sami začnou mluvit až ve chvíli, kdy mají opravdu co říct.

- Navíc mají i výrazné sociální dovednosti. Nezaměňujte proto introverty se stydlivými lidmi. Slovo „introvert“ totiž rozhodně není synonymem pro „poustevníka“. Na rozdíl od nich si totiž dokáží introverti užít jak společenské akce, tak i obchodní jednání (a nesedět přitom celý večer v koutku)… pokud se tedy po všem tom shonu mohou doma zachumlat do deky a hezky v klidu „dobít baterky“.

Jako příklad „ideálního vůdce“ uvedeme plukovníka amerického letectva, jehož příběh byste mohli nalézt na některé ze stránek zmiňované knihy. Byl to na první pohled typický introvert. Hovořil klidně, bez větší změny výrazu v obličeji, ale když mluvil, tváře všech byly nasměrované k němu. Bylo by slyšet spadnout na zem špendlík. Tak velkou autoritu měl. 

Zajímalo by vás, v čem tkví jeho tajemství? 

Mohli bychom to označit za takovou „tichou sílu“ – Podporoval úsilí „svých lidí“ v přebírání iniciativy. Dával tak ostatním přístup k prosazování nápadů, které měly smysl. I přes velkou důvěru si však stále dával pozor, aby tou největší autoritou byl pořád on. Nezajímaly ho osobní zásluhy. Když to bylo zapotřebí, jednoduše pověřil těmi nejdůležitějšími (a často i nejzajímavějšími) úkoly druhé.

Dokonce existuje studie o tom, jaký typ okolností by přímo vyžadoval introvertního vůdce (Harward Businness Review, prosinec 2010). Adam Grant, universitní profesor, a jeho kolegové přišli na to, že v případě, že jsou zaměstnanci iniciativní, introvertní vůdci je dokáží vést k mnohem lepším výsledkům, než jak by to bylo u extrovertů.

Proč?

Extroverti jsou totiž lepší v případě, pokud jsou zaměstnanci pasivnější a potřebují častěji nasměrovat. Pokud však máte velice kreativní tým, který je schopný sám sebe motivovat, introverti jsou pak mnohem lepší volbou. Dokáží totiž rozpoznat, kdy je čas odejít trošku do pozadí – poslouchat, přijímat nápady a pomáhat tak svému týmu zářit.

Je proto nasnadě zapřemýšlet o tom, jestli není načase ptát se, zda by nebylo lepší mít v sobě i něco z toho introvertního citlivějšího světa. Bez introvertů bychom totiž přišli o spoustu nádherných chvil – jako je například čtení Harryho Pottera, poslouchání Chopinova nokturna nebo třeba zkoumání teorie relativity… Nemluvě o tom, že i za společností Google či Facebook stojí mimořádní lidé s introvertní povahou.

Další články
Podnikání

5 důvodů, proč jsou dnes úspěšní často zároveň neúspěšní

Článek
Podnikání

Proč jsou podnikatelé chytřejší?

Článek
Podnikání

Daně za dveřmi - Proč jsou černou můrou českých podnikatelů?

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.