Sekce: Lifestyle

Strategie Hermès: Parfém si kup, na kabelku zapomeň

Jak se prodává exkluzivita
Datum: 09. 07. 2017 13.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Ve světě, kde se Michael Kors stal obyčejným a Louis Vuitton příliš okázalým, hrdě stojí hráč, který otřesy trhu s luxusním zbožím příliš nepociťuje. Francouzský Hermès ví, po čem smetánka touží, a dokáže ji to dát.

„Domnívám se, že naše produkty spojují zákazníky s lidskostí, a proto po nich tak touží. Naše produkty probouzí v lidech senzitivitu a poskytují smyslové potěšení.“ Zhruba těmito slovy vysvětloval úspěch značky její kreativní ředitel Pierre-Alexis Dumas.

Hermès [erme] drtivou většinu svých výrobků dělá přímo ve Francii, a to ručně. S ničím jako povolené švy či sedřená kůže se tedy nesetkáte. Nečekejte ani žádná loga a signifikantní vzory. Pokud nejste znalci, pak Hèrmes kabelku na ulici ani nepoznáte. Značka se tak nepotýká s problémem padělků, jako její kolegové z branže. Ikonická hnědá LV se přece jen kopíruje mnohem snadněji.

Je ale důvod poptávky skutečně tak poetický, jak jej popisuje Dumas?

„Hermès své nejžádanější produkty (jako například kabelky Birkin) konstantně zdražuje.“

S největší pravděpodobností ne. Minimálně se nejedná o nejsilnější faktor. Hermès si naprosto dokonale hraje s touhou horních deseti tisíc. S touhou lidí, kteří skrze hmotné statky demonstrují svůj exkluzivní status. Značce se podařilo odmítnout na první pohled lákavé pokušení – prodávat více.

V intencích “klasického” podnikání se přesně o to budete snažit. Registrujete zvyšující se poptávku po vašem produktu. Co uděláte? Budete více a více prodávat. Uspokojíte větší množství zákazníků a budete realizovat tučnější profit. Tento model má jeden háček. Je nevhodné jej aplikovat na luxusní zboží. Zde, když jako značka hodně prodáváte, z vysněného se relativně rychle stane nechtěné. Chudák Michael Kors by mohl vyprávět.

„Značka dává 'ochutnat' své plody i široké veřejnosti. Parfém, respektive toaletní vodu lze pořídit i za tisíc korun.“

Hermès své nejžádanější produkty (jako například kabelky Birkin) konstantně zdražuje. Co z toho plyne? Do oběhu se jich dostane méně. Bude módní dům chudnout? Ne nezbytně. Dává totiž “ochutnat” své plody i široké veřejnosti. Parfém, respektive toaletní vodu lze pořídit i za tisíc korun. Po chvíli šetření si průměrně vydělávající lidé mohou dovolit náramek, šátek nebo další z doplňků. U zákazníka proběhne asociace parfému s onou nedostupnou kabelkou a aura exkluzivity se rázem stává dostupnou.

Jak nákup velice drahé kabelky po čekání na “waiting listu”, tak objednání levného parfému z e-shopu vyvolává u obou typů zákazníků příjemný pocit, za nějž může především dopamin. Pocit štěstí a radost z toho, že můj příští nákup u Hermès už možná bude dražší.

Další články
Lifestyle

Nejdražší & nejluxusnější módní značky světa

Článek
Podnikání

Ministerstvo financí: Chceš paušál? Zapomeň na slevu!

Článek
Podnikání

Strategie módních značek na internetu a sociálních sítích

Oblečení, šperky a doplňky v době digitální
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.