Sekce: Lifestyle

Terapie tmou: Jak se bránit stresu a vyhoření?

Kam si chodí podnikatelé vyčistit hlavu
Datum: 26. 06. 2017 13.00 / Autor: Petra Zlámalová
V dnešní přetechnizované hektické době dostává naše psychika kolikráte pořádně zabrat. Jak se bránit přehlcení informacemi nebo vyhoření? Kam si podnikatelé stále častěji chodí "odpočinout" od stresu? Zkuste stále žádanější "sebepoznání tmou". Je to odpočinek a zároveň není. Co vás na Terapii tmou čeká?
Terapie tmou byla v minulosti hojně využívána v mnoha východních tradicích a nikoho zřejmě nepřekvapí, že vznikla v Tibetu. Nicméně je pro vás vhodná i v případě, pokud na duši nevěříte a jste ryzí obchodník. Naopak pro náročná povolání je přímo žádoucí. V poslední době se z této záležitosti stává fenomén a lidé se uchylují do temnoty stále více, a to nejen díky herci a propagátoru Jaroslavu Duškovi.

Co Terapie tmou nabízí?

Jedná se o možnost sebepoznání i seberozvoje. Zlepšení vnímání sebe samého, okolní reality, přehodnocení žebříčku hodnot, zvýšení sebevědomí či celkového psychosomatického stavu. Nejste však na léčení se snahou v čase zlepšit stav od horšího k lepšímu, ani nejste na zážitkovém pobytu či semináři. Terapie tmou tedy není vhodná pro sběrače zážitků a duchovní turisty.
 
"Nalezněte klid mysli a zastavte se v čase."
 
Co vás čeká?
Terapie tmou je založena na senzorické deprivaci, tedy absenci smyslových podnětů z vnějšího prostředí. Po dobu terapie jste ve speciálně upraveném prostoru o pár metrech čtverečních a v naprosté tmě. Nejběžnější doba strávená ve tmě je jeden týden. Či násobek týdnů, tedy 14 dní, 21, maximálně však 49 dní. Nabídka se neustále rozšiřuje a cenová náročnost se pohybuje cca 1 000 až 2 000 Kč za den, nicméně seženete pobyty i levnější. Terapii začínáte sami tím, že světlo zhasnete, navíc nejste nikde uzamčeni. V případě nepohodlí můžete vše ukončit předčasně. Ve tmě probíhají i všechny běžné úkony jako sprchování, jídlo, cvičení atd.
 
 
Nejste však zcela ponecháni svému osudu, každý den jste v kontaktu s průvodci – pokud o to samozřejmě stojíte. Ti vám také přinášejí jídlo. Pokud máte speciální dietu, tak je potřeba si ji zajistit s sebou. Stravu si obvykle můžete vybrat vegetariánskou, veganskou, či dokonce raw.

Jak se připravit na pobyt ve tmě?
 
Doporučujeme termín rezervovat poměrně dopředu, 1–2 měsíce. Kromě dovolené je potřeba zařídit si praktické věci, jako nahrát si vzkaz na záznamník, obeznámit rodinu s faktem, že nebudete nikterak k dispozici a hlavně vše zařídit v práci – případně zařídit plnou moc, aby firma i rodina mohla fungovat i bez vás.

Pokud váháte...
 
Vše, co ve tmě zažijete, je pouze produktem vaší "vlastní hlavy". Hlas podvědomí je samozřejmě silný, ale nečekejte žádné démony (pobyt však není vhodný pro osoby s psychickými problémy). Všem, kteří půjdou do tmy poprvé, doporučujeme přečíst si před tím např. knihu Holgera Kalweita „Dunkel terapie, léčba tmou a vize vnitřního světla“, případně si nastudovat různé texty a zkušenosti o "terapii tmou" na internetu. Lucie Štěpánková z Oázy v sadu vzkazuje: "Ať lidé naslouchají, a pokud je tam do tmy něco zavolá, tak ať jdou, jinak ať se do ničeho netlačí...", což platí pro život obecně. 
 
Připravte se, že vyplavou pocity, myšlenky a nahromaděné vzpomínky...

Lucie Štěpánková z Oázy v sadu, která si terapií také prošla, nám sdělila: "Některé zážitky jsou slovy nesdělitelné a také to, že jsem ani nechtěla mluvit s průvodcem, co mi tam nosil jídlo. Bylo mi se sebou vlastně dobře. Čekala jsem vztek a agresi, že nemůžu nic dělat, a myslela, že tam proběhne jakási katarze, ale kupodivu to bylo o velikém klidu a míru i lásce. Zvláštní byly první okamžiky, poté co jsem zhasla, trochu strach a panika, pak jsem dva dny prakticky prospala. V momentě, kdy tělo dospalo deficit spánku, už jsem toho moc nenaspala. Ztratila jsem pojem o čase, jestli je den, nebo noc. Myslela jsem, že budu cvičit jógu, ale moc jsem necvičila, jen jsem dívala do tmy. Já a tma. Hlava běžela intenzivně první dny, jely mi vzpomínky, dávné i nedávné pořád dokola, až se hlava a mysl zavařila, unavila a najednou se to utišilo."

Jaké terapie tmou přináší benefity?

Upevníte hlavně kontakt sami se sebou. Takto koncipovaný zážitek – jeden týden terapie tmou – vám dá až dvojnásobně více než v prostředí s vnějšími vzruchy a vlivy, kde vás bude něco neustále rozptylovat, odpoutávat. Mysl totiž v ruchu dnešního světa ze setrvačností hledá neustále všemožné podněty – práci.

Tma je také nesmírné důležitá pro správné vylučování hormonů, zejména melatoninu. Ten dokonce zpomaluje proces stárnutí. Získáte výrazně lepší somatické (tělesné) pochody. Šišinka mozková, nepárová žláza, umístěná mezi hemisférami (produkující mimo jiné i právě výše zmíněný hormon), regulující rytmus spánku a bdění, začne pracovat lépe a ve správném rytmu.

Pokud vydržíte absolutně bez jediného světla, které by šišinku okamžitě ve tmě aktivovalo k činnosti, sníží se vám např. cholesterol, homocystein, tělesná váha, zmizí symptomy stresu a případné neurózy, budete podstatně lépe a dlouho spát, dokonce se mohou zlepšit sexuální funkce.

Ze zdravotního hlediska pobyt ve tmě pomáhá zejména lidem s náročným povoláním – jako prevence stavů vyhoření a stresu. Závěrem – pobyt tedy působí blahodárně nejen na psychiku, ale také na kardiovaskulární, imunitní i endokrynní systém.
 
A hlavně si uvědomíte, že nic, na co jsme běžně zvyklí, ve skutečnosti není samozřejmost...
Další články
Podnikání

Jak úspěšní lidé předcházejí stresu?

Stres a obavy mohou vážně nabourat naši schopnost odvádět dobrou práci. Jak s těmito zabijáky produktivity bojují úspěšní?
Článek
Podnikání

Syndrom vyhoření: Jak mu předejít?

Článek
Podnikání

Stres: Největší nepřítel úspěchu

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.