Sekce: Lifestyle

Osobní rozvoj aneb kdy chyba není chybou

Poučte se, změňte myšlení, přístup a reakci
Datum: 25. 05. 2017 19.00 / Autor: Petra Zlámalová
Možná teď sami sebe přesvědčujete, že chyba je chyba a je a priori špatná, anebo už máte jako my jasno. Chyba je chybou, jen pokud ji opakujete. Podívejme se tedy na věc z jiného úhlu.
"Kdo nedělá chyby, nedělá ani rozhodnutí."
- Catherine Cook, spoluzakladatelka služby MeetMe

Kdy chyba není chybou?

Nikdo učený z nebe nespadl a během našeho vývoje se neustále zdokonalujeme a posouváme. Chybovat je lidské. Je však potřeba držet se několika pravidel.

1) Snaže se, aby počet vašich chyb byl co nejmenší. Logické. Nikdo z nás nedělá chyby rád. Možná byste se divili, jak velké procento manažerských chyb je tolerováno. Samozřejmě mezi ně však nepatří chyby ve vztahové rovině jako arogance, absence zpětné vazby, veřejná dehonestující kritika, protěžování konkrétních zaměstnanců na základě osobních vztahů a další.

2) Neopakujte stejnou chybu dvakrát. Poučte se a přijměte opatření, aby ke stejné chybě už nedocházelo. Díky nepříjemnému pocitu až pocitu viny obvykle nemáme problém si chybu zafixovat a vytvořit paměťovou stopu.
 
„Na chybě je dobré, že ji nemusíte udělat podruhé."
Thomas Alva Edison

3) Pojistěte se, aby kolegové a nadřízení viděli váš proaktivní přístup. Pokud uděláte chybu a nedokážete ji sami zhojit, sami přijďte za nadřízeným – a to co NEJDŘÍVE. Toto rozhodnutí opravdu neodkládejte. Proberte s ním možnost nápravy, ideálně navrhněte sami možnosti řešení a jak věci zařídit jinak.

4) Pokud za vámi přijde naopak váš zaměstnanec, vyhněte se kritice. Dejte mu důvěru a prostor, aby sám navrhl možné alternativy nápravy současného stavu. Z dlouhodobého hlediska tak zaměstnance posílíte, místo abyste ho srážel. Navíc budujete ovzduší důvěry. Sami uznáte, že není nic horšího než trpět úzkostí, kdy uděláte další přešlap a zda bude následovat trest.

Než dosáhl Henry Ford úspěchu, 5x zbankrotoval.

5) Po uklouznutí si hlavně v mysli neustále neopakujte negativní sdělení: "Nesmím udělat chybu." Vaše podvědomí je silné a negacím nerozumí. Programujete se pak de facto na splnění úkolu – tedy další chybu. Naopak si opakujte konkrétní pozitivní sdělení. Příklad: "Veškeré schůzky si zaznamenám hned po telefonátu s dotyčnou osobou."

 6) Pokud začínáte v nové práci, bude vaše chybovost vyšší. S tím se počítá. Raději se ptejte zkušenějších než podlehnout iluzi, že musíte všechno zvládnout sám.

Abraham Lincoln neuspěl a nezakotvil v žádném ze svých povolání a 8x ho porazili ve volbách, než se stal 16. prezidentem USA.

7) Přijměte za chybu plnou zodpovědnost. Nesnažte se přenášet vinu na okolí, budete působit jako slaboch a nedůvěryhodná osoba. Na druhou stranu, pokud za chybou stojí opravdu jiný lidský faktor, nenechte veškerou odpovědnost z loajality na sobě. I když i to může zapůsobit dobře kupř. při jednání se zákazníky. Ty nezajímá, kdo za co může a vaše "výmluvy". Zákazníky zajímá primárně vyřešení dané situace.
Další články
Podnikání

Miliardová chyba aneb jak NIKE ztratila největší basketbalovou hvězdu současnosti

Příběh hlouposti a nepřipravenosti v manažerských kruzích
Článek
Podnikání

Analýza: Amazon aneb Není všechno zlato, co se třpytí

Článek
Podnikání

Už to není o ceně aneb proč se ani jako šéf neštítit zákaznické podpory

Byli jste spokojeni?
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.