Sekce: Lifestyle

Ceny Via Bona ocenily nejsilnější porevoluční příběhy české filantropie

Dobří lidé mezi námi
Datum: 24. 05. 2017 11.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Nadace Via ocenila nejsilnější filantropické příběhy Česka posledních dvaceti let. Ocenění je součástí dvacátého ročníku Ceny Via Bona, který byl výjimečný právě tím, že veřejnost vybírala v on-line hlasování nejinspirativnější filantropické příběhy z celé historie tohoto ocenění.

V kategorii „individuální filantropie“ cenu obdržela Zdenka Wasserbauerová, která za posledních 18 let přesvědčila přes 10 000 mladých lidí, aby se registrovali mezi dárce kostní dřeně, čímž zachránila řadu lidských životů.



V kategorii „Cena pro mladé filantropy“ získal nejvíce hlasů Milan Dzuriak, který navzdory své bolestivé nemoci vyráží na pěší a cyklistické výpravy, aby získal peníze na plnění snů nemocných dětí.

Ocenění „Filantropie v regionech – Cena České televize“ obdržel Jan Školník a firma Hobra-Školník, která řadou projektů a aktivit probouzí odlehlý region Broumovska. Cenu pro Dobrou firmu pak získala ČSOB za dlouhodobou a promyšlenou podporu řady dobročinných projektů.

Za posledních dvacet let Nadace Via ocenila 122 jednotlivců a firem. Z nich letos odborná komise vybrala dvacet nejsilnějších příběhů, a to ve čtyřech zmíněných kategoriích. Z těchto příběhů vybrala veřejnost v on-line hlasování ty, které ji nejvíce zaujaly. 

„Příběhy Ceny Via Bona ukazují, kam se filantropie v Česku od revoluce posunula. Zatímco před dvaceti lety firmy i jednotlivci teprve zjišťovali, co pojem filantropie znamená a přináší, v současnosti jsme mnohem dál. Firmy i individuální filantropové pomáhají promyšleněji a dlouhodobě, do skvělých filantropických projektů se pouští také teenageři, “ říká Jan Gregor, programový ředitel Nadace Via. „Letošní Cena Via Bona je tak symbolickou oslavou vývoje filantropie v Česku.“  

Posun k lepšímu v dárcovství v Česku ukazují i čísla. Z dat loňských daňových přiznání například plyne, že české firmy jsou 4,58x štědřejší než v roce 2000. V roce 2015 darovaly 3,41 miliardy korun. Výrazně roste také objem darů i počet individuálních dárců, a to rychleji než HDP. Průměrný dar na jednoho obyvatele v Česku dle daňových přiznání činí 167 Kč. Výrazně roste například také on-line dárcovství – jen přes on-line službu Darujme.cz Češi loni darovali 28 milionů korun, což je třetinový meziroční nárůst. Z dostupných dat vyplývá, že rostou dokonce i netradiční podoby filantropie, jako například darování ze závěti.

Další články
Lifestyle

Příběhy „nešťastníků“, kteří vyhráli v loterii

Článek
Podnikání

Můžete být kýmkoli. Zní to jako klišé? Tyto příběhy vás přesvědčí

Článek
Lifestyle

Dodge Charger SRT Hellcat: Nejsilnější sedan všech dob

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.