Sekce: Lifestyle

Jak český kouzelník způsobil přelom v karetních tricích

Ondřej Pšenička a jeho Butterfly Playing Cards
Datum: 28. 04. 2017 12.00 / Autor: Petra Zlámalová
Není zvykem, aby český projekt vybral na crowdfundingovém portálu přes 50 tisíc dolarů. Ondřeji Pšeničkovi se to podařilo a tím produktem byly karty. Přečtěte si příběh o tom, jak se dá díky Indiegogo oslovit celý svět.

Když vejde Ondřej Pšenička do místnosti, zaregistrujete to. Díky jeho specifickému stylu a vystupování si ho i zapamatujete, což je pro umělce bezesporu důležité. Na klopě hrdě nosí odznak The Academy of Magical Arts. Sice na první pohled vypadá a působí jako distingovaný mladý muž z jiné éry, jeho výrazné červené ponožky ale napovídají, že jde ve skutečnosti duší proti proudu. Kouzlit začal už jako dítě a datum si pamatuje přesně – jeho kouzelnický sen započal v lednu roku 1996... a trvá již 20 let.

V roce 2011 odjíždí už jako praktikující kouzelník na 2 roky studovat herectví do Los Angeles na Lee Strasberg Theatre and Film Institute a jeho druhým domovem se stává Magic Castle. Jedná se o Mekku a klub kouzelníků, kde probíhá krom jiných aktivit i 17 kouzelnických představení za večer. A to se bavíme o všedním dni. „Původně jsem s herectvím začínal proto, abych se stal lepším kouzelníkem. Bavičství k tomu patří. Hraní mě ovšem pohltilo na šest let a teď se vracím ke své největší lásce – kouzlení – zpět," dodává na otázku, která profese je mu bližší. V červnu se do USA Ondřej Pšenička vrací, aby zde nejen vystupoval se svými triky, ale pořádal také tématické workshopy pro širokou kouzelnickou veřejnost.

Na svůj projekt je náležitě hrdý. A má důvod. Jedná se o přelomové designové karty Butterfly Playing Cards, kdy se v červeném nebo modrém vzhledu motýlích křídel skrývají určité "vychytávky", resp. kouzelnický systém, který samozřejmě kouzelnický mistr neprozradí. Posouvají hranice magie a dokážete s nimi triky, na které jsou obyčejné karty krátké. „Dokonce i pokud si Butterfly Playing Cards koupíte, nedozvíte se v návodu všechna kouzla. Pořád tam nějaká tajná čekají na své objevitele," tvrdí s úsměvem.


Ondřej Pšenička ukazuje své triky na akci MontyRich Business Night. Přihlíží mu Radek Hušek, spoluzakladatel startupu SensBar

Vize karet a přelomového systému nebyla náhodným vnuknutím. Nepřišla naráz. Celá myšlenka zrála v jeho hlavě dlouhé 4 roky a další rok trval jejich vývoj. Podstatné je, že karty nevznikly jako produkt s hlavním cílem dosažení zisku, naopak byly nesmírně důležité pro samotného Ondřeje. Hlavně z osobních důvodů: „Snažil jsem se získat uznání a respekt svých kouzelnických kolegů na mezinárodní úrovni. Toho docílíte jednoduše – předvedete jim kouzelnický trik, který sami neznají." Tohoto cíle se mu podařilo dosáhnout, neboť o jeho karty je zájem mezi světovými kouzelníky a v současné chvíli jsou veškeré vytištěné karty už prodány. „Tímto projektem samozřejmě nekončím. Mám v plánu do budoucna vytvořit ještě lepší alternativy karet, pořád mě napadají další a další vylepšení."

Crowdfundinovou akci na Indiegogo vymyslel a zaštítil jak svými silami, tak s pomocí kolegů ze své branže. Aby však byla jeho kampaň na uvedeném portálu úspěšná, ptal se na rady zkušenějších, odborníků a svých v určitých oblastech znalejších kouzelnických kolegů na to, jak kampaň vést, jakým způsobem se prezentovat a natočit video a tak dále. Nutno podotknout, že výsledek působil velice profesionálně.

V této souvislosti Ondřej radí: „Začít s marketingem projektu je potřeba už 2 měsíce před spuštěním, aby co nejvíce lidí vědělo, kdy startujete. Nejdůležitější je pak první den. Ten udává tempo celé kampani. Je potřeba lidi náležitě namotivovat ke koupi, kupř. časově zvýhodněnou nabídkou pro nejrychlejší. Pokud je kampaň úspěšná už první den, lidé jsou nadšení a projekt dále sdílí. A pokud dosáhnete kýžené částky co nejdříve, máte pak ještě další možnosti, jak ji zvyšovat. Překvapivě je velice důležitý i den a čas, kdy akci zahájíte a kdy jí ukončíte. Tyto informace získáte ze statistik crowdfundingového portálu, který je sám motivovaný, aby byly odstartované projekty úspěšné, a snaží se vám být nápomocný." Radil se dokonce i s kouzelníkem, který minulý rok představil na Kickstarteru pro změnu své speciální karty a vydělal dokonce 120 000 dolarů.

O nejúspěšnějším českém crowdfundingovém počinu jste již četli?

Ke kartám Ondřej Pšenička napsal i knihu Secret of The Butterflies, která byla jako jedna z odměn za podporu součástí crowdfundingové akce. Vzhledem k částce 59 000 dolarů, která se vybrala a jež značně přesahovala částku, kterou potřeboval, se kouzelník rozhodl nespokojit s průměrem. Odložil raději vydání knihy, aby ji mohl dotáhnout k dokonalosti a ilustrovat nádhernými kresbami pastelových odstínů. Přestože se vydání knihy zpozdí, výsledek bude jistě stát za to.

Technické detaily a zajímavosti

Na designu karet pracoval od léta 2015 se spolužákem Stefanem Erikssonem. V dubnu 2016 byly vytištěny první prototypy (celkem jich bylo vymyšleno osm) a v listopadu/prosinci téhož roku proběhla úspěšná Indiegogo kampaň. Vybralo se 59 000 dolarů (nastavená cílová částka byla 10 000 dolarů). S výrobou se pak začalo v březnu roku 2017. Motýlí karty tiskne továrna Cartamundi v Belgii, která do projektu a na zlepšení technologie investovala i svůj kapitál (zapůsobila vidina toho, že se karty dostanou k celosvětově uznávaným kouzelníkům). Díky tomu mohl být Ondřej osobně přítomen i u výroby, což není běžnou praxí.



Karty jsou tenčí a tiskly se s přesností vycentrování na 0,5 milimetru (obvyklá tolerance klasických pokerových karet je 2 milimetry) a v současné době čekají v USA na udělení patentu. Celkově bylo vytištěno 12 000 balíčků: v kampani se prodalo 5 000 balíčků, 2 000 karet se prodaly do různých kouzelnických obchodů a dalších 5 000 kusů je připraveno na oficiální zahájení prodeje v srpnu tohoto roku. Všech těchto 5 tis. balíčků je speciální edicí, ve které je unikátně upravena i sama krabička karet – i ta skrývá své kouzelné tajemství. Exkluzivitu získal Murphy's Magic, kouzelnický velkoobchod v USA. Původně měl Ondřej v plánu karty prodávat za 50 dolarů, nicméně uposlechl dobře míněné rady, aby je distribuoval za částku 10–15 dolarů (odpovídající obyčejným designovým kartám, nikoli magickým). Nízká cena zvyšuje jejich dostupnost. I toto rozhodnutí pak stojí za kouzlem, proč jsou Butterfly Playing Cards až tak úspěšné.

Další články
Podnikání

Gary Dahl: Marketingový kouzelník, který vydělal miliony prodejem obyčejných kamenů

Návod, jak zbohatnout prodejem těch nejzbytečnějších věcí
Článek
Podnikání

Kdo ovládá český trh s knihami?

Článek
Podnikání

Český Y Soft expanduje v Austrálii

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.