Sekce: Lifestyle

Velký kabelkový problém: Jak si luxusní značky podřezaly vlastní větev

Příliš slev škodí
Datum: 26. 04. 2017 19.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Ozdobit svůj zevnějšek a pověsit si na předloktí luxusní kabelku láká méně než dříve. Na vině však nejsou vybíravé ženy a dívky, nýbrž samotní výrobci.

Zdroj: Michael Kors
Dvouciferný růst. Rytmus, ve kterém rostly prodeje kabelek na území USA posledních několik let. Tak jako v každém segmentu, musela dříve či později i zde přijít korekce. Módní domy se o ni postaraly samy.

Samou zaslepeností se pustily do otevírání dalších a dalších poboček. Rozšířily řady svých finančně dostupných kolekcí a navozily ohromné množství kusů do outletů. Nižší marže měly kompenzovat vyšší prodané objemy.

Tyto značky, jejichž učebnicovým příkladem je například Michael Kors, ztratily pro mnohé hodnotu. V menším měřítku lze tuto situaci nyní pozorovat i v našich krajích. Když se projdete v Praze po ulici, nejčastěji na vás bude svítit zlatý kroužek MK, volně se houpající na kabelkách majitelek. Jenže když je něco tak všední a plošně užívané, ztrácí to svou atraktivitu a auru luxusu.

Výše uvedená slova dobře demonstruje vývoj akcií za poslední rok (zdroj: Yahoo Finance)
Do toho všeho se trh (dámy napříč světem) usmyslel, že velké kabelky, které svůj brand pyšně křičí na všechny strany, již přestávají být trendy. Jejich místo nahradily menší, decentnejší modely, často cross-body.

Značky se ale snaží dát vše do pořádku. Dramatickým slevovým kolotočům by mělo odzvonit. Například Coach nyní prodává většinu kabelek za 400 dolarů, což je o třetinu více než loni. Kors se zase v USA začal stahovat z obchodních domů.

Jakkoli se comeback může podařit, mnohem větším úkolem bude navázat kontakt s mladšími generacemi (zejména Z). To z části pocítil již Ralph Lauren, jehož velká loga na polokošilích a prémiový pricing se s uvažováním mladých ani v nejmenším nepotkávají. Jako symbol tohoto rozkolu lze vnímat zavření ikonického butiku na Fifth Avenue v New Yorku.

Boj o to, aby se z Michaela Korse a dalších stal znovu symbol luxusu, či spíše vyšší střední třídy, bude i nadále nesmírně zajímavé sledovat. Pro případné podnikatele v oblastí módy to znamená jediné – když luxus, tak s odpovídající (= nastřelenou) cenou.

Další články
Podnikání

Jak si vedou luxusní značky v Česku?

Článek
Podnikání

Nejhodnotnější značky světa: Apple se vrací do čela žebříčku BrandZ, čínské značky rostou o tisíc procent

Článek
Podnikání

Phil Knight: Běžec značky Nike

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.