Sekce: Byznys

Nestíháte a odkládáte dokončení úkolů? Pomodoro vás zachrání!

Datum: 17. 06. 2017 11.00 / Autor: Petra Zlámalová
Také se vám někdy tříští pozornost na více úkolů? Skáčete z jedné činnosti na druhou a žádné se nevěnujete s absolutním nasazením? Jak to vyřešit? Pomůže vám technika Pomodoro.
Nejlepších výsledků dosáhnete tak, když se budete soustředěně po určitý čas věnovat nějaké činnosti a poté si uděláte krátkou přestávku na obnovení sil.

Francesco Cirillo stojí za zrodem techniky zvané Pomodoro a vymyslel ji už v polovině 80. let minulého století. Ač se vám může datum vzniku této techniky zdát historické, kupříkladu největší myšlenky pocházely už z dob antiky. Váš čas totiž není nekonečný a je třeba se ho naučit trávit efektivně. Respektive zefektivnit práci, abyste měli více času na radosti života a rodinu.

Ze začátku vám tento postup možná bude cizí, ale čím více ho budete trénovat, tím větší získáte praxi v dotahování úkolů. Svůj čas tedy nemarněte!

1) Vytvořte si seznam úkolů, na jejichž začátku budou vaše denní MIT (Most Important Tasks – tedy úkoly, které vás nejvíce posunou – více o systému MIT naleznete v tomto článku). Je jedno, zda máte na MIT a To-do seznamy zvlášť, nebo jeden, to teď není jakkoliv podstatné. Cíle MIT si seřaďte podle důležitosti.

2) Nastavte si budík nebo časomíru na 25 minut a věnujte se nerušeně činnosti a prvnímu MIT. Pokud máte s koncentrací problém a jste zvyklí pracovat na deseti úkolech najednou, klidně časomíru nastavte na mnohem kratší interval a postupem času ho navyšujte.Všechno je vždy o tréninku.
 
3) Vyvíjejte soustředěnou činnost po celou dobu, než se ozve zvuk budíku. Zkuste od úkolu neodbíhat ani v myšlenkách. Všichni zažíváme občas těkání myšlenek nebo denní snění, tady budete možná v pokušení mnohem víc, právě proto, že na sebe tlačíte, abyste činnosti věnovali 100procentní pozornost. Pokud se v myšlenkách vzdálíte, zkuste se na pár sekund koncentrovat pouze na svůj dech, což vás vrátí zpět do přítomnosti a vrátíte se k činnosti naplno.


4) Jakmile se ozve zvukový signál, odškrtněte si úkol, tzn. Pomodoro jako splněný. Zasloužíte si 5minutovou přestávku. Během ní se můžete věnovat něčemu, co máte rádi a dobíjí vás energií. Kupř. poslechu hudby, zavolat příteli nebo jen zavřít oči a na nic nemyslet. Je to jen na vás.
 
5) Následně celý postup zopakujte, dokud nedokončíte první MIT. A stejně postupujte i v případě druhého MIT, případně třetího.

6) Nezapomínejte na pravidelné přestávky. Ty dělejte nejen po každém bloku, ale po 3–4 blocích Pomodoro. Po těch zařaďte přestávku delší, 15–30 min. Sami budete překvapení, jak produktivita vaší práce vzroste a koncentrace se zvýší. Určitě nemá cenu sedět hodiny bezcílně nad prací s nízkou efektivitou a říkat si, že "musíte". Naopak právě odškrtávání bloků a cílů ve vás přiživuje sebevědomí a vědomí úspěchu. Naučíte se díky tomu také věci dotahovat a vyhnout se syndromu tzv. "posledních metrů", kdy máme tendence těsně před dosažením úkolu/cíle zpomalit anebo ho odložit.

7) V blocích Pomodoro pokračujte, dokud nesplníte všechny důležité cíle, které jste si pro onen den předsevzali. V rámci osobního systému odměn se také odměňte. Může to být klidně drobnost, ale self - motivace je důležitá.
Další články
Podnikání

Kdo vlastně jsou nejbohatší Češi – dokončení

Článek
Podnikání

Zachrání Avii ruský investor?

Článek
Podnikání

Zachrání Babišovy zájmy skomírající české rejdařství?

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.