Kdo kraluje žebříčku nejvíce padělaných značek? Louis Vuitton to není!

Vítězové a poražení půlbilionového trhu

Sekce: Byznys Datum: 20.04.2016 Autor: Zdravko Krstanov
Asi každý z nás se již v životě setkal s padělkem. Boty, oblečení, kabelky, ale dokonce i hodinky a brýle. To vše je v hledáčku skupin, které se zaměřují na padělání výrobků známých značek a jejich následnou distribuci. Trh s padělky představuje obrovský byznys a zatímco padělatelé profitují, firmy ztrácejí. A ne málo.

Všechny tyto ztráty maji širší dopad, než se na první pohled může zdát. Jestliže se snižují prodeje jedné firmy, tak ta poté méně nakupuje od svých dodavatelů. V měřítku stovek a tisíců firem se tak vytváří bludný kruh, v jehož jádru přichází o práci na půl milionu lidí a postiženo je tedy mnoho sektorů. Pokud ale zůstaneme u módních společností, tak zcela největší ztráty zaznamenává firma Nike, jejíchž padělaných produktů koluje po světě nejvíce. Potvrzuje to dva dny stará zpráva vypracovaná OECD.

Z konkrétních produktů pak tvoří největší část obuv. Specifické důvody se zjišťují velmi těžko, nicméně lehkou úvahou lze dojít k tomu, že nabídka reflektuje poptávku. Tenisky Nike jsou již několik desetiletí naprostým hitem a bylo by pošetilé si myslet, že padělatelé jsou vůči tomuto slepí. Druhým faktorem je relativně snadná výroba zejména ve srovnání s technickými výrobky. Nelichotivé prvenství Nike je následováno luxusními značkami typu Louis Vuitton, Prada, Emporio Armani, ale i Ray Ban. 

Na výše zmíněné produkty čekají dva scénáře. V prvním případě doputují do oficiálních obchodů, kde budou zákazníkům podvodně nabídnuty jako originální zboží. Zde v českém prostředí budeme obeznámeni spíše s druhou variantou, tedy takovou, kdy zákazník kupuje padělek vědomě. Častým důvodem bývá povrchní snaha proniknout do vyšších sociálních vrstev za relativně nízkou cenu. Je však otázkou, nakolik působí takové snažení reálně. Ať již směšně, či ne, zájem o padělky nijak nesnižuje.

Organizace pro ekonomickou spolupráci také uvedla, že v roce 2013 dosáhl byznys s padělanými věcmi hodnoty půl trilionu dolarů. Zhruba pro představu – jedná se o přibližně stejný objem, který tvoří ilegální trh s drogami. Padělané věci také tvoří nemalých 5 % z celého evropského importu. A odkud pochází? Čína s přehledem kraluje.

Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Louis Vuitton: Ze dna společnosti k vyhlášenému luxusu

Sekce: Osobnosti Datum: 27.04.2015 09:00
I ty nejkrásnější a nejexkluzivnější nápady mohou vzniknout v té největší chudobě, jakou si lze představit. Dokonalým příkladem toho, jak se z absolutního dna dostat až mezi smetánku, je Louis…

Moët Hennessy Louis Vuitton. Jak dělá byznys král luxusu Bernard Arnault?

Sekce: Rady a tipy Datum: 28.12.2016 21:00
Jeden z nejbohatších lidí planety a hlava skupiny LVMH - Bernard Arnault - je inovátor. A věří v decentralizované vedení.

Čeští miliardáři v žebříčku časopisu Forbes

Sekce: Byznys Datum: 11.03.2014 20:26
Kteří čeští miliardáři se ocitli v žebříčku nejbohatších lidí na světě?
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Flexibilní pracovní doba, jídlo zdarma a wellness aneb na co slyší talentovaní miléniálové

Sekce: Byznys Datum: 15.01.2017 21:00
Jak dostat ty nejbystřejší mladé mozky k sobě do firmy?

Miliardář Jack Ma a 5 rad, které vám v podnikání otevřou oči

Sekce: Rady a tipy Datum: 14.01.2017 21:00
Zakladatel společnosti Alibaba má jedinečnou morálku a v byznysu si zachovává selský rozum. Co doporučuje?

K čemu je univerzita? Naučí vás vycházet s lidmi s odlišnými názory, tvrdí Tim Cook

Sekce: Osobnosti Datum: 13.01.2017 21:00
Jedním z nejdůležitějších aspektů v byznysu je udržet si svou vizi. V Applu o tom vědí své, neb si za více než 30 let existence vysloužili nálepku rebelů. Jak uvažují v jedné z nejznámějších firem…