Velké srovnání: do čeho ukládají peníze čeští a slovenští milionáři?

Kde vidí tuzemská podnikatelská elita největší příležitosti

Sekce: Aktuality v podnikání Datum: 02.06.2016 Autor: Pavel Hejkrlík
Jak se čeští a slovenští bohatí staví k výzvám finančního světa? Kde vidí příležitosti a hrozby pro svůj majetek? Co nejvíc ohrožuje vybudovaný majetek a jak jej chtějí ochránit? Přečtete si, jak se mění investiční strategie těch nejúspěšnějších u nás.

Průměrný dolarový milionář v tuzemsku má kolem padesátky a v drtivé většině případů jde o muže, který si peníze vydělal dlouhodobým rozvojem vlastního byznysu. Typický milionář nastartoval své podnikání v 90. letech minulého století, přičemž nemohl počítat s dědictvím nebo výraznějším majetkem od rodičů, jak tomu často je ve vyspělém světě. I proto je dědictví zdrojem majetku jen pro osm procent místních milionářů.

Stejně jako v uplynulých letech je pro české a slovenské milionáře prioritou bezpečnost investic. I díky tomu v posledních letech stoupají v oblibě investice do zemědělské půdy. V ČR je preferují dvě pětiny milionářů, před rokem jich bylo 34 procent. Na Slovensku je to aktuálně 18 procent úspěšných milionářů. Trendy ukazují, že kupující neplánují na této půdě hospodařit ani ji nechtějí přeměnit ve stavební parcely. Jejich cílem je propojit pozemky do velkých celků a ty pak výhodně prodat nebo pronajmout.

“Tak dlouho se o půdě mluvilo, až na ni vlítli všichni, zvlášť Babiš, ale i PPF, Tykač nebo Penta. Před dvěma třemi lety stál metr čtvereční 10‒11 Kč, dneska je to u té lukrativní půdy i 20‒25 korun, a to už není taková rozkoš,“ zhodnotil situaci jeden z respondentů.

 

 

 

V zahraničí je to jinak

Chování Čechů a Slováků se v některých ohledech poměrně výrazně odlišuje od chování milionářů v zahraničí. Milionáři v Severní Americe mnohem více investují do akcií (33 % portfolia dolarových milionářů). V Japonsku výrazně více do hotovosti a jejích ekvivalentů (44 % portfolia). Naopak čeští a slovenští milionáři mají ve svém portfoliu výrazně větší podíl nemovitostí než Japonci nebo milionáři ze Severní Ameriky.

Rozdíly ČR versus Slovensko

Čeští i slovenští dolaroví milionáři se shodnou v tom, že očekávají růst v oblasti IT služeb. Pak už se ale jejich názory výrazně liší. V Česku respondenti (34 %) nejvíce věří nanotechnologiím, biotechnologiím (30 %) a také sociálním službám, kterým důvěřují výrazně více než v minulosti (v roce 2013 očekávalo růst v této oblasti 13 %, v roce 2016 už to bylo 29 %).

Na Slovensku se respondenti nejvíce (57 %) zhlédli v automobilovém průmyslu. Loni se oznámilo, že na Slovensku vybuduje Jaguar Land Rover novou továrnu za 1,1 miliardy liber, půjde již o čtvrtou automobilku u našich východních sousedů. Slovenští respondenti očekávají růst také v oblasti turismu (34 %, v roce 2013 to bylo jen 11 procent), kde předpokládají, že dojde z důvodu obav o bezpečnost a hledání jiných destinací k odklonu turistů od „jižních moří“. V obou zemích výrazně méně než před 3 lety dolaroví milionáři očekávají růst v oblasti energetiky.

 

Kde vidí příležitosti

Již druhým rokem považují čeští i slovenští dolaroví milionáři současnou ekonomickou situaci více za příležitost než za hrozbu pro své investice. Kvůli rekordně nízkým sazbám úroků hledají nové cesty kam investovat, přičemž platí, že hlavním pravidlem zůstává ochrana majetku. I tak ale chtějí roční výnosy ze svých investic alespoň ve výši 4 až 5 %. To jim ale až doposud oblíbené termínované vklady nejsou schopné přinést, a proto se poohlížejí jinde. V Česku začaly tvořit hlavní složku portfolia nemovitosti (27 %), akcie (23 %) a dluhopisy společně se směnkami (21 %). 

Na Slovensku představují až třetinovou (33 %) složku portfolia dluhopisy společně se směnkami, 26 % tvoří nemovitosti. Akcie, resp. podíly ve firmách mají u Slováků výrazně menší zastoupení (14 %) v jejich portfoliu, než je tomu u Čechů (23 %). Roste i obliba investic do startupů. A právě startupy naplňují trend investice se vztahem. Investor si v nich „nekupuje“ pouze určitý podíl, ale sám může přispívat svými zkušenostmi a kontakty.

 

 

Průzkum, který probíhal mezi únorem až březnem 2016, provedla J&T Banka ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd. Cílem průzkumu bylo zmapovat investiční chování a životní styl lidí, jejichž disponibilní majetek má hodnotu minimálně milion dolarů (přibližně 24,1 milionů korun). Do průzkumu se zapojilo celkem 239 respondentů z řad dolarových milionářů (160 Čechů a 79 Slováků).  

Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Čeho se bojí největší světoví boháči?

Sekce: Lifestyle Datum: 15.04.2016 13:56
Myslíte si, že peníze vás zbaví starostí? Někdy je tomu právě naopak. S větším majetkem totiž přichází i starost, co s ním. Jaké největší obavy a pociťují světoví miliardáři? Před čím mají v…

10 věcí, které dělejte ve 20, abyste ve 30 byli milionáři

Sekce: Rady a tipy Datum: 01.09.2016 06:30
V prostředí volného trhu může každý vydělat tolik peněz, kolik by rád,” tvrdí Steven Siebold, který zkoumal životy 1200 největších světových boháčů. Platí to především pro dvacetileté. Pokud byste…

10 věcí, které dělejte ve 20, abyste ve 30 byli milionáři (2. díl)

Sekce: Rady a tipy Datum: 11.07.2016 09:00
V prostředí volného trhu může každý vydělat tolik peněz, kolik by rád,” tvrdí Steven Siebold, který zkoumal životy 1200 největších světových boháčů. Platí to především pro dvacetileté. Pokud byste…
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Kam investuje legenda Kobe Bryant nebo Jared Leto? Startupy některých celebrit vás překvapí

Sekce: Byznys Datum: 21.02.2017 21:30
Hollywoodští herci, zpěváci světového formátu nebo slavní sportovci. Někteří z nich své nemalé peníze investují do startupů v roli angel investorů. Jen loni takto protekly dvě miliardy dolarů. Kdo a…

Nejbohatší Mexičan Carlos Slim: Investovat jsem začal ve dvanácti letech

Sekce: Rady a tipy Datum: 20.02.2017 19:00
Jaké jsou rady jednoho z nejbohatších lidí planety? A proč tak rád investuje v dobách krize?

Premium Fashion Brands bude na Slovensku reprezentovat Soňa Skoncová

Sekce: Byznys Datum: 20.02.2017 14:00
Premium Fashion Brands, jeden z největších řetězců s dostupnou luxusní módou v České republice a na Slovensku, nově zastupuje Soňa Skoncová na pozici Country managera pro Slovensko.